muğla escort bayan aydın escort bayan çanakkale escort bayan balıkesir escort bayan tekirdağ escort bayan gebze escort bayan mersin escort bayan buca escort bayan edirne escort bayan

ZAKYNTHOS – REJS DO ZATOKI WRAKU

ZAKYNTHOS – REJS DO ZATOKI WRAKU

 

Rejs do Zatoki Wraku to obowiązkowy punkt pobytu na wyspie, tak samo, jak spojrzenie nań z klifu. Kto naparzył się na to cudo z góry, zapewne nabrał ochoty na kąpiel w niezwykłych wodach zatoki.

ZATOKA WRAKU OD STRONY LĄDU

 

Wycieczkę do Zatoki Wraku kupić można u rezydenta (opcja droższa, ale z polską obsługą) i w miejscowych biurach, których jest pełno w każdej miejscowości turystycznej (z lokalnym biurem jest taniej, ale z obsługą angielską). Dokładniejsze opisy najciekawszych rejsów (wraz z praktycznymi informacjami) znajdziecie w poście:

ZAKYNTHOS – REJSY 

 

W przypadku Zatoki Wraku mamy do wyboru poniższe opcje:

  • rejs tylko do Zatoki Wraku
  • rejs do Zatoki Wraku i Błękitnych Grot
  • rejs dookoła wyspy z wpłynięciem do Zatoki Wraku

W zatoce z reguły dostajemy do dyspozycji około godziny wolnego czasu (wypytajcie o dokładny czas przed wykupieniem rejsu). To spokojnie wystarcza, by obejrzeć sobie wrak statku, porobić mnóstwo pamiątkowych fotek i popływać w szalenie krystalicznej wodzie. W ciągu dnia w zatoce jest tylko wąski pas cienia – pamiętajcie o zabraniu kremu z filtrem oraz okrycia na głowę

okolica Zatoki Wraku

Zaraz wpłyniemy do zatoki 🙂

skały wokół Zatoki Wraku

Zatoka Wraku

Zatoka Wraku 1

statek TEZ

Klify Zatoki Wraku

Zatoka Wraku 2

plaża w Zatoce Wraku

Kamyczki sa "oszlifowane" przez wodę, więc można chodzić bez obuwia

Kamyczki sa „oszlifowane” przez wodę, więc można chodzić bez obuwia

HISTORIA STATKU

Historia statku zaccczyna się w styczniu 1937 roku w Glasgow, gdzie został zbudowany dla J&A Gardner Co. LTD, jako mały masowiec „Saint Bedan” do przewozu ładunków. W 1964 roku został odsprzedany dwóm Grekom i dalej pływał pod nazwą „Meropi”. Po dwóch latach zmieniono nazwę statku na „Charis”. W 1975 roku statek wykupił niejaki Lasikatos z Pireusu i zmienił nazwę na „Panagiotis”. Grek ten okazał się ostatnim właścicielem i prawdopodobnie nie do końca uczciwym, gdyż dalsze losy statku są kiepsko udokumentowane i bardzo niejasne. Jest wiele hipotez i nieścisłości na ten temat. Nawet data zatonięcia nie jest jasna – różne źródła podają rok 1980, 1981 i 1982.

Najczęściej przytaczana (i najbardziej atrakcyjna) wersja opowiada o niemalże pirackiej przeszłości statku. „Panagiotis” od 1975 roku miał pływać jako statek przemytniczy. W 1980 roku rozpoczął swój ostatni rejs z Turcji, z ładunkiem papierosów dla włoskiej mafii. Niektóre źródła podają, że ładunek zawierał dodatkowo alkohol i prostytutki. Cokolwiek przewoził, statek został namierzony na greckich wodach terytorialnych przez straż wybrzeża. Rozpoczął się pościg – „Panagiotis” uciekał na północ, wzdłuż zachodniego wybrzeża Zante. Jedna z wersji mówi, że przez sztorm, który się rozpętał, statek został wyrzucony na mieliznę w zatoce Agios Georgiu (dziś znaną jako Zatoka Wraku). Według innej wersji, statek miał rozbić się wcześniej na skałach w okolicach Porto Vromi. To zmusiło kapitana do osadzenia statku na mieliźnie.

Historie te działają na wyobraźnie, ale jest kilka „ale”. Nie ma wzmianki w dzienniku pokładowym jednostki straży przybrzeżnej o ściganym statku. Nie ma również żadnych innych dokumentów, które by odnotowały ten pościg, a staż przybrzeżna musiałaby taki fakt zgłosić odpowiednim władzom. Do tego tonący „Panagiotis” powinien wysyłać sygnał S.O.S., który ktoś by odebrał i odnotował. Do tego mały, obciążony ładunkiem statek, raczej nie byłby w stanie uciekać przed szybką jednostką straży przybrzeżnej.

Niektórzy mieszkańcy podają mniej ekscytującą wersję. I to dość prawdopodobną. W 1980 roku wrak statku miał być, tak po prostu, osadzony w zatoce przez greckie ministerstwo turystyki. Stworzenie takiej atrakcji miało przyciągać turystów i pomóc w rozwoju turystyki na Zante i dzięki temu zatrzymać emigrację wyspiarzy, którzy uciekali na kontynent w poszukiwaniu pracy.

Na szczęście losy statku po 1975 skrywa mgła tajemnicy, która pozwala nam turystom na wiarę w tę bardziej romantyczną i tragiczną historię wraku.

Shipwreck

wrak statku

Shipwreck 1

Pozdrawiam,

Madzia / Wieczna Tułaczka

 

***

Tu też jest fajnie:

Facebook   Instagram

 

 

5 komentarzy

  1. Osadzenie wraku przez Greków … tylko jak …?
    w jaki sposób znalazł się na środku plaży, śmigłowcami go przenieśli ?

    Że w czasie sztormu fale wyrzuciły go na brzeg to mogę zrozumieć,
    ale jak wpakować statek na plażę nie utykając z nim PRZED plażą ?

    http://mediad.publicbroadcasting.net/p/wcai/files/201404/eldia_.jpg

  2. „Niektórzy mieszkańcy podają mniej ekscytującą wersję.”

    Pewnie ci co rozkradli wrak …

    Już się tłumaczę …:
    na tą stronę twojego bloga wpada się obecnie z tej strony tego bloga:

    https://ludnawyspa.wordpress.com/2016/08/07/czas-wolny-cz-4-rejs-dookola-wyspy/

    i niestety daty twojego wpisu nie widać.

    Ale pomysł rozmyślnego umieszczenia wraku statku na środku plaży jest tak absurdalny z logicznego i technicznego punktu widzenia, że musiałem zareagować …

    PS:
    moje skojarzenie z zatoką wraku:

    http://www.bayeuxshuttle.com/ckeditor/plugins/doksoft_uploader/userfiles/d-day-landing-june-1944-omaha-beach-in-normandy-france.jpg

    http://w.cdn-expressen.se/images/4b/d4/4bd416f3484e4528855107fa2afccac9/16×9/original.jpg

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/NormandySupply_edit.jpg/1024px-NormandySupply_edit.jpg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.